Waarom talenten uitermate geschikt zijn als influencers

Sinds uit onderzoek gebleken is dat mensen eerder geneigd zijn een product of dienst af te nemen als hier een aanbeveling van een familielid, vriend, collega, kennis of zelfs vreemdeling aan voorafgaat, duikt het bedrijfsleven massaal in de wereld van de influencer marketing, waarbij een persoon of groep wordt ingezet om invloed uit te oefenen op het gedrag van de doelgroep. We zien YouTube-sterren, vloggers, filmsterren, modefiguren en ook topsporters steeds vaker hun social media kanalen inzetten voor het aanprijzen van nieuwe kleding, (mode)gadgets, lifestyleproducten, evenementen en merken. Hoe zit het eigenlijk met de aantrekkingskracht van sporttalenten als influencers?

Geloofwaardigheid
Op het eerste oog lijken opkomende sporters die hun fanbase nog aan het opbouwen zijn niet heel interessant voor merken. Merken willen scoren en dat gaat makkelijker via een grote naam met miljoenen volgers. Bereik is echter niet alles. Geloofwaardigheid is net zo belangrijk. Een samenwerking tussen een influencer en een merk moet echt zijn of op zijn minst zo overkomen, anders prikken volgers er zo doorheen. Online grootheden waarbij de commercie er iets te dik bovenop ligt, krijgen vaak de lachers op hun hand. Dat werkt averechts.

Relevantie
Nog een uiterst belangrijke factor: relevantie. Online sterren hebben op papier een bereik om duizelig van te worden, maar hun volgersgroep is heel divers. We volgen topatleten als Cristiano Ronaldo, Lieke Martens en Roger Federer natuurlijk vanwege hun sportprestaties, maar ook vanwege hun status, uiterlijk, lifestyle of persoonlijkheid. Influencercontent bereikt dan dus maar een klein deel van de fans uit de doelgroep. Topinfluencers zijn bovendien allesbehalve goedkoop. Voor een simpele Instagrampost vangen ze gemakkelijk duizenden euro’s.

Hemelgeschenk?
Met de aantrekkingskracht van talenten zit het verrassend goed. Hun fanbase is weliswaar klein, maar omdat ze nog niet echt te maken hebben met heldendom en de daaraan vastklevende aanbidders, veel minder gesegmenteerd. Voor merken is het zo eenvoudiger om een specifieke doelgroep te bereiken. Daarbij zijn de kosten natuurlijk veel lager. Praten we hier dan over een nieuw hemelgeschenk voor merken? Zover gaat het niet. Het mag dan minder geld kosten om influencers van microniveau in te zetten, maar het kost meer tijd om succesvolle campagnes te bouwen. De impact van één sporttalent is klein. De kracht ligt in het collectief. Zet meerdere talenten, vanuit verschillende achtergronden en sporten in voor hetzelfde doel. Daarvoor zijn ze uitermate geschikt!

Benieuwd naar de mogelijkheden om onze ambassadeurs in te zetten als influencers? Stuur een mailtje naar info@nextgen.amsterdam.