Ook in eSports wordt groots ingezet op talentontwikkeling

    Sinds Ajax, vaste deelnemer aan NextGen Series Amsterdam, in 2016 haar grootse plannen binnen de wereld van Electronic Sports (eSports) kenbaar maakte, ontwikkelde deze markt zich razendsnel verder in Nederland. De ene na de andere Eredivisieclub presenteerde een e-sporter om de club op digitaal niveau te gaan vertegenwoordigen. Ajax contracteerde een tweede e-sporter, FC Twente een heel team, inclusief eerste vrouwelijke speelster. Heracles Almelo zette zelfs een heus opleidingstraject op poten. De komst van een nationale eSports competitie, de E-divisie, liet dan ook niet lang op zich wachten. Inmiddels zijn ook de eerste transfers een feit. Of je het nu bestempeld als sport of niet: eSports is bij uitstek een domein van de volgende generatie.

    Tijdens een exclusief eSports event van SportsGen, initiator van NextGen Amsterdam, gaf Bart van Essen, manager van Ajax eSports, een inkijkje in de strategie van de Amsterdamse topclub. ‘eSports biedt ons een geweldig middel om een nieuwe doelgroep in contact te brengen met de club. Fans tussen de 15-30 jaar zijn steeds lastiger te bereiken via de mainstream media. Millenials zitten massaal op social media en de platformen waarop eSports te zien is. Toen tijdens een reguliere speelronde de kijkcijfers van onze E-divisie wedstrijd tweemaal zo hoog waren als tijdens de wedstrijd van het eerste elftal, wisten we het zeker; de potentie is gigantisch, ook commercieel.’

    Het eSports beleid van Ajax leunt op drie pijlers. Van Essen: ‘Als eerste kijken we naar Performance. We willen overal de beste in zijn, dus in eSports is dat niet anders. Daarnaast willen we de jonge fans bereiken via events en activaties. Tot slot levert eSports ons unieke content, die we maken met gamers, fans en de eSporters van Ajax. Talentontwikkeling is een losstaande pijler die we erg belangrijk vinden. We hebben onlangs een derde eSporter vastgelegd en direct verhuurt. Hij volgt nu een echt opleidingstraject. De levensstijl van een eSporter is niet heel anders dan van een ‘gewone’ topsporter. ‘Het beeld van de stereotype gamer matcht totaal niet met professionele eSporters. Net als in het echte voetbal moet je ook hier mentaal en fysiek topfit zijn om optimaal te presteren.’

    Gamen en sporten lijken gevoelsmatig lijnrecht tegenover elkaar te staan. Is het in dat opzicht wel verstandig om de jongere generatie nog meer te enthousiasmeren voor eSports? ‘Wij geloven heel erg in de combinatie tussen gamen en echt sporten. Bij alle events en activaties die we organiseren is een fysiek element aanwezig. De boodschap is dat als je de juiste balans weet te vinden, het spelplezier alleen maar zal stijgen!’

    Advertentie