Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa) is voor het tweede jaar op rij verbonden als Maatschappelijk Partner aan NextGen Amsterdam – het platform voor de topsporters en sporten van de volgende generatie, geïnitieerd door sportmarketingbureau SportsGen en de gemeente Amsterdam.

Zowel KiKa als NextGen Amsterdam zetten zich in voor de volgende generatie en zien een sterke overlap in de doelgroep die zij willen bereiken. Voor het tweede jaar op rij staan de NextGen Games in het teken van KiKa. Dit jaar worden deelnemende scholen gestimuleerd om het voorlichtingsmateriaal van KiKa aan te vragen. Het doel: leerlingen meer leren over kinderkanker en hen laten begrijpen wat een ziek leeftijdsgenootje doormaakt.

Voor basisscholen biedt KiKa het interactieve Klassenspel aan. Dit is een korte serie animatievideo’s waarin het verhaal van Sarah centraal staat. Zij voelt zich niet lekker en krijgt te horen dat ze leukemie heeft. Tijdens de les helpen leerlingen Sarah keuzes te maken met krachtkaarten. Zo leren zij op een laagdrempelige manier meer over kinderkanker.

KiKa vindt het belangrijk om kinderen bewust te maken van de impact van kinderkanker. Het Klassenspel geeft leerlingen inzicht in de uitdagingen waar een ziek kind mee te maken krijgt. De les wordt gegeven door een bevlogen gastdocent van KiKa. Daarnaast is er ruimte voor vragen van de leerlingen.

Jakolien van Eijk, algemeen directeur van KiKa, is heel blij met deze samenwerking. “Het scholenprogramma van de NextGen Games is een ongelooflijk mooi initiatief! Dus we zijn supertrots dat KiKa hieraan verbonden is. Zo kunnen we onze missie onder de aandacht brengen bij basisscholen uit Amsterdam. Dit jaar laten we bovendien ook zien wat we op het gebied van voorlichting doen. We bieden gastlessen aan die door alle scholen gratis aan te vragen zijn. Zo leren kinderen meer over kinderkanker, begrijpen ze wat een ziek leeftijdsgenootje doormaakt en ontdekken ze hoe ze zelf in actie kunnen komen voor KiKa.”

Rowin Bouwmeester – Projectmanager van NextGen Amsterdam – is razend enthousiast over de samenwerking: ‘We zijn heel trots dat we ook dit jaar mogen samenwerken met KiKa. Afgelopen jaar hebben we ondervonden dat de organisatie en vooral de mensen erg goed bij ons passen. We kijken uit naar een mooi sportweekend met heel veel zichtbaarheid en aandacht voor KiKa!’

Over KiKa
Jaarlijks krijgen bijna 600 kinderen in Nederland kanker. Inmiddels overleeft 81% van deze kinderen de eerste vijf jaar na de diagnose. Mede dankzij de onderzoeken die KiKa financiert. Zo’n 20 jaar geleden lag dit nog rond de 72%. Een duidelijk bewijs dat onderzoek écht helpt en 100% kans op genezing steeds dichterbij komt. De onderzoeken waarin KiKa investeert richten zich op verschillende thema’s zoals betere medicijnen, minder pijn tijdens behandelingen, meer kans op genezing en een hogere kwaliteit van leven voor patiënten, ook na de behandeling. KiKa geeft ook voorlichting over kinderkanker.

Voorlichting: www.kika.nl/voorlichting

Share This Story, Choose Your Platform!