Hoe ons mediateam uitgroeide tot een begrip in de sportwereld

Volgens onderzoek van Tweetreach.com werd de hashtag #Copa2011 (van Copa Amsterdam 2011) door maar liefst 1,2 miljoen mensen in hun Twitter timeline gezien. Een record dat in 2012 en 2013 ruim werd overschreden. Daarmee werd Copa Amsterdam het grootste social media event ooit in het Olympisch Stadion. In de jaren die volgde werd verder naam gemaakt via spraakmakende interviews, innovatieve mediaconcepten en een fantastisch team van talentvolle journalisten, redacteuren, cameramensen en editors. Zo groeide ons mediateam uit tot een waar begrip in de sport- en mediawereld.

Unieke content
Vanuit de gedachte om de bezoekers én thuisblijvers meer bij Copa Amsterdam te betrekken startte het mediateam in 2011 door drie dagen lang verslag te doen via Facebook, Twitter, YouTube en een livestream. Onder leiding van Bart van Essen (nu werkzaam bij AFC Ajax) voorzag een team van vijftig mensen de fans van unieke content, zoals kleedkamerbeelden, interviews en Q&A’s met spelers en trainers en achtergrondartikelen over de teams.

Talent
Langzaamaan ontstond een echt familiegevoel. Copa Amsterdam, en later NextGen Series Amsterdam, werd een weerzien van collega’s en vrienden. Iedere editie keerde de kerngroep met plezier terug en sloten nieuwe gezichten zich aan. Die ontwikkeling bleef zich herhalen en de kwaliteit van de content bleef toenemen. Op het heilige gras van het Olympisch Stadion speelden de voetbaltalenten, maar in het mediateam zaten misschien wel de grootste (journalistieke) talenten. Jermaine Ellenkamp is jarenlang zeer actief geweest als coördinator en is nu als journalist werkzaam bij RTL Boulevard, Pieter Zwart fungeerde als spin in het web in de redactieruimte en is nu aanvoerder van Voetbal International Pro en daarnaast was altijd een groot en sterk team van professionals van Ajax1.nl aanwezig op onze redactie, waaronder Stanley Wijnen, Jessica Westdijk, Max Veerbeek, Anne Veerle Vaarkamp, Bastiaan Rook en Bas Scharwachter.

TV
Een andere positieve ontwikkeling was de studio van Copa TV langs het veld. Daarin namen bekende personen binnen het voetbal plaats om te spreken over een onderwerp. Zo spraken Wim Jonk en Ruben Jongkind over Plan Cruijff, werd gesproken over de doellijntechnologie en meer interessante BN’ers kwamen aan het woord. Kwalitatieve interviews met diepgang. Uniek zijn de interviews met Johan Cruijff, die elk jaar aanwezig was om te genieten van toekomstige topspelers. Ook vond het allereerste duo-interview plaats tussen Patrick Kluivert en zijn zoon Justin, die tegenwoordig furore maakt in het eerste bij Ajax. Het aantal views staat momenteel op ruim 200.000 en is daarmee veruit de best bekeken video.